2.15.90.1, 2019-05-09 00:05:56

Hvorfor vælge diesel?

Syv ting, der taler for dieselmotoren.

Dieseldebatten har nået et nyt højdepunkt i offentligheden. Den yderst følelsesladede strid bliver nu til en faktaorienteret diskussion. Her er syv gode grunde, der taler for dieselmotoren.

1. Dieselmotoren er effektiv.

Dieselmotoren er og bliver den mest effektive og miljøvenlige personbilsmotor, der findes, når man har kvælstofilterne under kontrol. Og det har man fået nu, siger blandt andre den velrenommerede forsker og motorekspert Thomas Koch, som er leder af instituttet for stempelmaskiner ved ”Karlsruher Institut für Technologie” (KIT). Blandt de drivlinjeteknologier, der udbydes i dag, er den nuværende dieselgeneration førende, siger Thomas Koch.

image

2. Udledningen af kvælstofilte falder.

Det går ned ad bakke i ordets bedste forstand. Selv om trafikmængden er mere end fordoblet siden 1990, er udledningen af kvælstofilter i Tyskland faldet drastisk siden da. Dengang blev der produceret ca. 2,9 millioner ton, mens der i 2015 i Tyskalnd kun blev produceret ca. 1,2 millioner ton.

3. Dieselmotoren er med helt fremme i feltet.

Uafhængige målinger, som eksempelvis udføres i forbindelse med ADAC's EcoTest, bekræfter, at moderne dieselmotorer fra Volkswagen koncernen også klarer sig rigtigt godt i virkelighedsnære emissionsmålinger. Miljøorganisationen ”Deutsche Umwelthilfe” kommer til samme konklusion: I en test udført af organisationen landede syv af vores modeller i top-10 af de reneste dieselbiler.

image

4. Dieselmotoren forbedrer klimaregnskabet.

Dieselmotoren hjælper med at overholde grænseværdierne for udledning af drivhusgasser. For den forbrænder mere effektivt og udleder op til 15 % mindre CO2 end en sammenlignelig benzinmotor. I de højere bilklasser er CO2-fordelene endda endnu større.

5. Dieselmotoren er foran.

Den nyeste generation af Euro-6-dieselbiler fra Volkswagen koncernen er allerede nu langt bedre end den nye udstødningsnorm, som først skal gælde fra 2020.

6. Flere nye dieselmotorer betyder mindre kulstofdioxid.

En af årsagerne til, at den lovmæssige grænseværdi for nye biler på 130 g CO2 pr. kilometer kan overholdes i Europa, er, at i fem europæiske lande – Tyskland, Frankrig, Italien, Storbritannien og Spanien – var ca. halvdelen af de indregistrerede biler sidste år udstyret med en dieselmotor.

image

7. Mangfoldigheden er afgørende.

Hvilken drivlinjetype der er den rigtige, afhænger af førerens behov. KIT-eksperten Thomas Koch siger følgende: ”Hvis man for det meste kører korte ture i byen, så giver en dieselmotor ingen mening. Så skal man i dag købe en benzinbil eller en hybridbil og i fremtiden måske en rent batteridrevet elbil.” En moderne dieselmotor er derimod ”den bedste løsning især for dem, der primært kører længere ture”. Også i fremtiden håber Thomas Koch på ”en fornuftig blanding af drivlinjetyper, hvor dieselmotoren også fortsat vil spille en vigtig rolle”.