2.17.94.1, 2019-07-05 00:05:51

Typiske antagelser om dieselbiler

Antagelser om dieselmotoren

Der er mange antagelser om diesel. Desværre ofte fejlagtige antagelser, der tager udgangspunkt i den ældre dieselmotor, og ikke de nye dieselmotorer, der bliver produceret i dag. 

Dieselbiler har altid haft en bedre brændstofsøkonomi end benzinbiler, da de kører længere på literen. Men igennem det seneste årti er køreegenskaberne ved en dieselbil også forbedret markant, hvilket også har betydet en mere smidig og støjsvag motor. 

Nedenfor kan du læse nogle af de fordomme, der ofte er ved en dieselmotor. Du er altid velkommen til at kontakte din nærmeste Volkswagen forhandler, hvis du har spørgsmål til dieselmotoren. 

image

Diesel i dagligdagen

Mange tror fejlagtigt, at man ikke må køre korte ture i en dieselbil.

En dieselbil kører længere på literen, hvis motoren er varm. Dette betyder dog ikke, at den ikke kan køre korte tur. Hvis en moderne dieselbil fra Volkswagen har kørt mange korte ture i en periode, vil den via en kontrollampe i instrumentbrættet gøre opmærksom på, at den behøver en længere køretur på minimum 15 minutter ved optimal driftstemeratur. Herefter vil systemet være renset igennem igen.  

image

Dieselbiler i storbyerne

Mange tror fejlagtigt, at dieselbiler ikke længere har adgang til storbyerne rundt omkring i Europa.

I Danmark er der ingen krav til, hvilke biler, der må køre i storbyerne.
I Tyskland har mange byer indført miljøzoner, som betyder, at bilens forureningsgrad afgør, om bilen har tilladelse til at køre i byen eller ej. Bilen tildeles miljømærkater efter forureningsniveauet, der fastsættes på baggrund af Euro-normer. 

I Tyskland findes der i dag to kategorier af miljømærkat:

  • Grønt mærke opfylder både EU4, EU5 og EU6
  • Gult mærke opfylder kravene til Euro-3 

En ny dieselbil fra Volkswagen overholder EU6 normen.

I nogle byer i Tyskland har man indført dieselforbud mod dieselbiler til og med EU4 normen. Der er dog ingen begrænsninger på, hvor man må køre med en dielsenbil, der overholder EU6 normen. 

image

Varmen i dieselbiler.

Mange tror fejlagtigt, at kabinen i en dieselbil er længere om at blive varm.

Afhængig af udetemperatur og hastighed så kan en dieselbil være længere om at opnå drifttemeratur i forhold til en benzin. Dette er dog ikke tilfældet i selve kabinen, hvor den bliver lige så hurtigt varm som i en benzinbil. 

I en ny dieselbil fra Volkswagen bliver kabinen hurtig varm. Men hvis man ønsker at sætte sig ned i en varmbil, også i vinter halvåret, så er det med en dieselbil muligt at få installeret en oliefyr, der kan tidsinstlles og forvarme bilen. På den måde vil motoren også være varm så snart køreturen starter. 

Grønne ejerafgifter på dieselbiler

Mange tror fejlagtigt, at dieselbiler stiger i ejerafgift.
image

Selvom ejerafgiften typisk er lidt højere på dieselbiler i forhold til benzinbiler, er der en normal udvikling i ejerafgiften. Det betyder, at nye dieselbiler ikke bliver straffet i forbindelse med fx WLTP.

Dieselbiler udleder mindre Co2 end en tilsvarende benzinbil, hvilket også gør dieselbilen til et attraktivt miljøbevidst valg.